Organiseer een inleefweek

Met dit project breng je ‘de wereld’ in je school binnen. Wat Broederlijk Delen in het campagneland doet, krijgt een naam en een gezicht. Het verhaal uit eerste hand van iemand uit het campagneland zelf spreekt veel meer aan en is geloofwaardiger dan een theoretische les.

Een vak –en lesoverstijgend project

Het bezoek van de gast draagt heel veel mogelijkheden in zich om vakoverstijgend te werken. De ontmoeting wordt er alleen maar boeiender op als leerlingen op voorhand in verschillende vakken konden kennismaken met het land en de organisatie van de gast.

“Hudson uit Oeganda gaf vandaag uitleg aan de vierdes en aan de eerstes. Onze 16-jarigen hadden heel wat vragen voorbereid in de Engelse les. Ook onze jongste leerlingen trokken zich aardig uit de slag in de vragenronde. De leerlingen in onze afdeling Eernegem leerden zelfs Luo deze namiddag!” - SIGO Gistel

Leerlingen die de inleefweek helpen organiseren oefenen ook in belangrijke vakoverstijgende sleutelcompetenties. Het aantal VOET’en dat je met dit project een stapje dichterbij brengt kan heel uitgebreid zijn, zoals bv.  ‘creatieve oplossingen zoeken’, ‘exploreren’, ‘engagement opnemen’, ‘een open en constructieve houding aannemen’, ‘samenwerken’, ‘verantwoordelijkheid opnemen’.

Oefenen in gastvrijheid

In het Annunciata-instituut te Veurne werkte de leerlingenraad mee aan de organisatie van de inleefweek. Zo bezorgden zijn hun Boliviaanse gast een zéér warm onthaal op de school. Dankzij de vele confetti, serpentines en een plechtige toespraak op de speelplaats waande Oscar zich even terug in Boliviaanse carnavalsfeer.

Een andere bril om te kijken naar de eigen samenleving

Annelies Vergracht, leerkracht aan het OLV College Zottegem: “Onze gaste Fatim bleek erg onder de indruk. We lieten haar zien hoe wij hier met ouderen omgaan door een bezoek aan een rusthuis en een bezoek bij iemand die thuis verzorging krijgt. We bezochten ook een kinderopvang. Fatim was geschokt toen ze zag dat moeders hun kinderen weg brengen om te gaan werken. Zelf woont ze in een huis met 24 familieleden en iedereen zorgt daar voor elkaar. Wat voor ons heel gewoon is, is voor haar soms heel vreemd”.

Het komt regelmatig voor dat medewerkers aan het project bij de evaluatie meegeven dat zij dankzij dit project hun eigen omgeving (samenleving) beter hebben leren kennen.

Interesse? Contacteer de onderwijsmedewerker van jouw regio.