De sportieve uitdaging

Of je nu wandelt of fietst, in eigen land of daarbuiten, een goede sportieve voorbereiding is een must. Hieronder geven wij het nodige advies over training en materiaal.

Train regelmatig

Start langzaam. In het begin werk je aan je conditie en uithoudingsvermogen. Probeer tweemaal per week te sporten.

Later kan je de intensiteit opdrijven. Fietsers wisselen af  tussen een korte en een lange rit. De lange rit kan op een matig tempo, de korte rit mag intensief zijn, waarbij je het gevoel hebt een ietwat zware tot heel zware inspanning te leveren. Probeer steeds op souplesse te rijden. Hierna probeer je iedere week ook een intervaltraining te doen. Dit doe je door te variëren met je trapfrequentie en je inspanningsintensiteit. Alles bij elkaar kom je dan aan 10 à 15 uur fietstraining per week. Op het einde plan je nog een of twee extra lange ritten van 6 à 8 uur. Daarna blijf je nog wel fietsen, maar je moet vooral erg veel rusten.

Drink voldoende

Het is belangrijk genoeg te drinken. Leer regelmatig te drinken en maak eventueel gebruik van een Camelbak tijdens trainingen. Gebruik bij voorkeur een isotone sportdrank, ideaal om verloren lichaamsvocht snel terug aan te vullen. Met alcohol en koffie ben je best zuinig. Sterke koffie vlak voor de training kan wel.

Eet gevarieerd

Tracht meer vers en gedroogd fruit en groene bladgroenten te eten. Ze bevatten veel vitamines en ijzer. Dat is ook het geval met (orgaan)vlees. Vermijd vet.

Tijdens de inspanning eet je vooral koolhydraten (boterhammen met confituur, stroop, peperkoek), een energiereep of gels met maltodextrine. Na een inspanning eet je koolhydraat- en eiwitrijk. Eiwitten bevorderen het herstel. Dit kunnen eiwitten zijn uit zuivelproducten, maar ook vis en mager vlees zijn gekende bronnen van eiwit. Soja kan een goede plantaardige vervanger zijn.

Rust goed

Neem voldoende rust na een training. Doe geen zware training als je nadien niet voldoende kan rusten. Durf ook eens een dag niet te trainen. Sauna kan een goede aanvulling zijn. Kwaliteitsvolle slaap is erg belangrijk na stevige trainingen. 

Zet door

Slecht weer? Geen excuus! Varieer je training, ook bij minder passend weer. Goede alternatieven zijn zwemmen en fitnessen. Regelmatig trainen is belangrijker dan de duur van de training.

Leeftijd

Iedereen verliest met het ouder worden snelheid en kracht. Uithouding daarentegen kan meestal zeer lang en goed op peil gehouden worden bij mensen die hun hele leven wat gesport hebben. Heb je haast nooit gesport en vat je een dergelijke uitdaging aan, dan is een sportmedische controle aangeraden. Leeftijd is hoeft geen belemmering te zijn.

Verantwoord sporten

Broederlijk Delen hecht veel belang aan gezond en verantwoord sporten. Op onderstaande websites vind je heel wat nuttige informatie. Je kunt er onder andere een eenvoudige test invullen die uitwijst of een sportmedische controle raadzaam is voor jou. Bovendien vind je er een lijst van artsen die zo’n controle kunnen uitvoeren.

Nuttige links: 
•    www.gezondsporten.be
•    www.sportkeuring.be
•    www.sportartsen.be

Het juiste materiaal

Wandelschoenen

Dwars door de Boerenbuiten leg je af met stevige, ingewandelde schoenen. Draag laagjes, zodat je in de loop van de dag je kledij kan aanpassen naar gelang de weersomstandigheden.

Fiets

Kies je ervoor om te fietsen? Dwars door de Boerenbuiten leg je af met een sportieve en goed onderhouden fiets. E-bikes zijn welkom! Tijdens de lunchpauze heb je de mogelijkheid om de batterijen op te laden.

Dwars door België leg je af met een racefiets met minimaal 21 versnellingen. Zorg dat je fiets vooraf goed is nagekeken door je fietsenmaker.

Mountainbike

Dwars door Peru en Dwars door Oeganda leg je idealiter af op je eigen mountainbike. Een uitrusting van ten minste Shimano Deore of gelijkaardig niveau is aangeraden. Kies voor brede, stevige banden met een grof profiel. Een verende voorvork is ook aangeraden. Indien mogelijk, monteer je de wielen zonder binnenband (‘tubeless’).

Zorg ervoor dat jij of je fietsenmaker alle punten op deze lijst controleert.

Download checklist

Beschik je niet over een eigen mountainbike? Dan kan je opteren om een bike te huren. Stuur in dat geval zo snel mogelijk een mailtje naar Koen Viane (El Camino Loco) via koen [at] mtb.be.

Benodigdheden

Daarnaast neem je natuurlijk een helm en een kleine rugzak mee, om een regenvest, reparatiemateriaal en enkele snacks in te vervoeren.