U bent hier

Marc Guillemyn

neemt deel aan Dwars door Peru 2019

Fietsen in Peru, in de indrukwekkende Andes en Machu Picchu zien.... en daarbij ook nog een positieve bijdrage leveren voor het Goede Doel.... Dat kan ik niet aan mij voorbij laten gaan.

Aan alle sponsors reeds bij voorbaat hartelijk dank voor jullie bijdrage.

€ 4867.37

+++300/6716/95497+++

Blog

De reis terug

Vanmorgen goed vroeg opgestaan:het begin van een lange dag.
Kort na het voorziene tijdstip van 6.30u zijn we in de busjes gestapt richting luchthaven van Cuzco. Na een relatief vlot inchecken en een probleemloze vlucht zijn we rond half elf plaatselijke tijd in Lima geland. Ruim op tijd om de aansluiting met onze vlucht naar Schiphol niet te missen. Deze is namelijk pas vanavond om 21.00u!!! Maar men wou eventuele problemen met de binnenlandse vlucht vermijden.
Enkelen zijn de stad gaan verkennen.
Ik vond persoonlijk het tijdsbestek wat kort en dus riskant.
Bovendien moesten de fietsen ook nog aankomen en de luchthaven binnen gebracht worden en wat in de gaten gehouden worden.
De fietsen staan inmiddels in de hall en nu is het aftellen naar het inchecken.
In principe kan dat vanaf 18.00u.
Het duurt allemaal wat lang maar beetje bij beetje komt het wel in orde en landen we morgen na lange vlucht (12u!!!) in Schiphol.
Hiermee eindigt eigenlijk mijn blog.
Misschien plaats ik later nog wel een bericht maar de reis "Dwars door Peru" zit er nu wel op.
Hartelijk dank voor het volgen. Ik hoop dat jullie het leuk en of interessant vonden en ik verwelkom jullie graag op de presentatie van de foto's op vrijdag 29 november om 19.30u in de Parochiezaal van Affligem/Hekelgem (Fosselstraat 109a).
Groetjes en tot....

De reis terug

Vrijdag 1 november: de eerste sneeuw en het afsluitende feestje.

Vrijdag 1 november: de eerste sneeuw!

Het was vreemd wakker worden gistermorgen: een blik op de omgeving gaf een wit beeld!
Het had goed gesneeuwd en het sneeuwde nog stevig voort. Achteraf hoorden we dat er zo'n 30 cm gevallen is. De berghut waar we logeerden was onbereikbaar voor wagens en zeker als er sneeuw ligt.
Omdat de bagage met paarden naar boven gebracht moest worden hadden we er wat in geschrapt zodat zeker niet iedereen vestimentair op de winterse omstandigheden voorbereid was.
Er stond wel maar een korte rit op het programma omdat de fietsen tijdig op transport naar Lima gezet moesten worden worden maar het was toch absoluut geen pretje om in dat hondenweer de berg af te rijden. Integendeel: had ik de kans gehad om op te geven, ik zou niet getwijfeld hebben.
Maar "eind goed al goed " kwamen we stevig verkleumd aan in Tinki.
Daar waren ondertussen gelukkig ook de busjes aangekomen zodat we warme en droge kleren konden aantrekken.
Dan met de busjes richting Cuzco waar we op een basketpleintje de fietsen gedeeltelijk demonteerden en in de dozen gestoken hebben voor het transport naar Lima. Gelukkig regende of sneeuwde het toen niet meer.
Het was nog wat ongerust afwachten of de vrachtwagen wel op tijd zou komen maar uiteindelijk kwam ook dat in orde.
Daarna naar het hotel en begonnen aan het herschikken van de bagage en (eindelijk) nog eens een verkwikkende douche genomen.
Na nog een bezoekje aan de overdekte markt was het fiesta-time. Niet dat er enorm gefeest werd maar gewoon goed gegeten en gedronken en opgeluisterd door lokale muzikanten en volksdansers.
De half-harde kern is dan nog wat verder op stap gegaan en de hardste kern nog wat verder.
Zo heeft iedereen op zijn manier een eind aan deze mooie en onvergetelijke ervaring gebreid.
Groetjes.

De koninginnenrit

Donderdag de koninginnenrit van de reis gereden: letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van onze reis. We hebben de Ausangate Trail gevolgd tot in Upis en die heeft de moedigste onder ons tot boven de 5000m gebracht. Zelf heb ik het beperkt tot de binnweg en een hoogte van 4900 m.
Hoewel slechts 24 km was het zeer zwaar.
We hebben meer te voet gestaan dan dat we gefietst hebben. Wel indrukwekkende panorama's tussen de besneeuwde bergtoppen. Achter elke bocht van de weg kregen we nieuwe natuurpracht in beeld.
's avonds logeerden we dan zo mogelijk nog primitiever dan de avond ervoor. Oorspronkelijk waren er zelfs niet voldoende slaapplaatsen voorzien.
Enkele matrassen in een lodge in aanbouw brachten soelaas zodat we uitgerust de afdaling naar Tinki zouden kunnen aanvatten.

Naar de Ausangate Trail

Woensdag hebben we de transfer gemaakt naar Tinki. Vanuit dat dorpje zijn we de bergen in gefietst. Niet eenvoudig en af en toe van de fiets gemoeten.
s' avonds logeerden we eenvoudig (primitief) in een berghut.
Nauwelijks te geloven hoe de Peruanen lekker kunnen koken met beperkte middelen.
Aan de berghut was er wel een thermaal bad en vlak erbij waren er duidelijk werken aan de gang om het gehucht verder toeristisch uit te baten.
Tot middernacht was er een schitterende sterrenhemel te bewonderen.