De juiste fiets

Is mijn MTB geschikt voor deze uitdaging?

Zorg dat je bike technisch zeer goed in orde is bij vertrek. Waar we fietsen, kennen ze vaak geen moderne, of semi-moderne mountainbikes. Lees onderstaande materiaaltips van El Camino Loco om zorgeloos op reis te vertrekken!

Vervoer

Tijdens de reis staan er verschillende transfers gepland. Dan moet je zelf je fiets in een fietsdoos kunnen opbergen. Wij zorgen voor de dozen. Jij moet het voorwiel, de trappers en vaak ook de stuurpen of het stuur kunnen losmaken. Oefen dit een paar keer voor vertrek!

De bikes worden dus tijdens de transfers achter in een vrachtwagen vervoerd. Dankzij de fietsdozen zal je bike de reis perfect doorstaan. Maar neem– als je de keuze hebt – misschien toch beter niet je peperdure carbon race bike mee, de vrachtwagen rijdt vaak ook hele afstanden off-road.

TIP: na de tocht kan je je fiets achterlaten bij de partners van Broederlijk Delen. Neem in dat geval een betrouwbare maar vooral eenvoudige bike mee: bij voorkeur stalen frame, zonder voorvering of schijfremmen. Kortom: een goede mountainbike uit de jaren ’90 waar weinig mee gereden is. Geïnteresseerd? Laat het ons op tijd weten. Zo bespaar je € 75 transportkosten voor de terugvlucht.

Degelijk materiaal

Deze tocht leg je af op je eigen mountainbike. Een uitrusting van ten minste Shimano Deore of gelijkaardig niveau is aan te raden.

Verder neem je natuurlijk een helm mee. Volgend basis pannemateriaal is een must: reserve binnenbanden en/of plakkers, bandenlichters, pomp en multitool. Zorg dat je ook de basiskennis hebt om dit materiaal te gebruiken. Een kleine rugzak of gelijkaardig om dit alles, regenvest en wat snacks in te vervoeren vervolledigt je materiaallijst.

Wat je NIET moet meenemen: uitgebreid sleutelmateriaal. Wij hebben een redelijk uitgebreide sleutelkist met alle courante fietssleutels, inbussen, torx, tangen, smeermiddelen etc. Die koffer staat ter beschikking evenals een fietsstaander, pompen en een compressor.

Banden

Op deze tocht is er geen plaats voor smalle, lichte racebanden met een flinterdun karkas. De tocht gaat zowel over harde, dan weer zanderige stukken en overal kom je doorns tegen. Dunne bandjes = hoge luchtdruk = verlies aan controle en enorm oncomfortabel. Dikke banden = lage luchtdruk = meer controle, met als bonus een lagere rolweerstand en veel meer comfort. Brede, stevige banden met een niet al te grof profiel is dus de boodschap.

TIP: We kunnen dit niet verplichten, maar doe jezelf een plezier en laat je wielen tubeless (i.e. zonder binnenband) zetten. Met behulp van speciaal velglint en ventiel kan elke velg omgebouwd worden naar tubeless. Een scheut vloeibare latex erbij bezorgt je vele onbezorgde kilometers! Kan je fietsenmaker je hierbij niet helpen? Geef ons dan zeker een seintje.

Checklist bij de fietsenmaker

Druk deze checklist af en lees ze aandachtig terwijl je naast je bike staat. Zorg ervoor dat jij of je fietsenmaker ALLE punten op deze lijst controleert. Deze lijst is immers een bloemlezing van problemen die we in de loop der jaren vaker tegenkwamen op reis. 

checklist_fietsenmaker.pdf (266.15 KB)