Stap 4: maak je actie bekend

Voer promotie

Probeer je doelpubliek op zo veel mogelijk manieren te bereiken.

  • Hang meerdere aankondigingsaffiches uit op goed zichtbare plaatsen. Een sjabloon om zelf een affiche te maken in de huisstijl van Broederlijk Delen kan je hier downloaden: sjabloon_affiche.zip (1.38 MB) Met behulp van het sjabloon affiche kan je zelf een affiche ontwerpen in de huisstijl van Broederlijk Delen.
  • Plaats een banner of een artikeltje op de website van je school, vereniging, bedrijf of gemeente/stad. Of maak een event aan op Facebook.
  • Verstuur zoveel mogelijk uitnodigingen. Afhankelijk van je activiteit kan je folders steken in de bussen van de hele gemeente, e-mails versturen naar je hele adressenbestand, bevriende verenigingen vragen om hun leden uit te nodigen, …
  • Mond-tot-mondreclame werkt nog altijd het beste. Vertel aan iedereen die het wil horen over jouw actie.

Informeer regionale pers

Met het organiseren van jouw actie kan je ook jouw engagement tonen aan de buitenwereld. Gratis media-aandacht kan de actie nog een duwtje in de rug geven!

Enkele dagen voor je actie verstuur je een persuitnodiging naar een lokale journalist of plaatselijke correspondent. Als je erin geslaagd bent een journalist te lokken, geef hem dan een persbericht mee waarin je de actie nog eens beschrijft.

Achteraf stuur je een persbericht naar pers die niet aanwezig was, samen met enkele foto’s. Zo haal je misschien alsnog de media.

Enkele tips voor een goed persbericht

  • Kies een aantrekkelijke titel voor je uitnodiging.
  • De eerste paragraaf bevat de vijf W’s: wie? wat? waar? wanneer? waarom?
  • Houd het kort en simpel, bij voorkeur niet langer dan 1 A4-pagina. Gebruik geen moeilijke termen of afkortingen.
  • Vermeld duidelijk je contactgegevens. Vermeld bij voorkeur je gsm-nummer. Zorg ervoor dat je je gsm bij je hebt op de dag zelf, zodat je bereikbaar bent.
  • Verstuur je uitnodiging bij voorkeur via e-mail. Zet de tekst van je bijlage ook nog eens in de mail zelf. Zo hebben de journalisten het zeker gelezen!
  • Zet het logo van Broederlijk Delen in je persbericht:

Sponsoring

Wil je jouw actie laten sponsoren?

Hier lees je meer info over hoe je sponsors werft.